Skutki uboczne działania tabletek antykoncepcyjnych

Stosowanie każdego leku dostępnego na receptę wiążę się z ryzykiem pojawienia działań niepożądanych. W przypadku tabletek antykoncepcyjnych objawy uboczne często pojawiają się tylko w pierwszym kwartale przyjmowania hormonów. Jeżeli po tym czasie działania niepożądane nie miną i będą uciążliwe dla pacjentki konieczna będzie zmiana rodzaju stosowanych tabletek lub rezygnacja hormonalnej antykoncepcji.

Każdy organizm reaguje indywidualne na konkretne zestawy hormonalne, dlatego przy stosowaniu tych samych tabletek u jednej kobiety mogą pojawić się skutki uboczne, a u innej nie. Podczas zażywania pigułek hormonalnych należy obserwować swoje samopoczucie i stan zdrowia i w sytuacji pojawienia się nasilonych działań niepożądanych należy bezzwłocznie zgłosić się do lekarza.

Jak często pojawiają się skutki uboczne?

Objawy uboczne podczas stosowania tabletek antykoncepcyjnych mają zazwyczaj charakter przejściowy i łagodny. Bardzo rzadko pojawiają się poważniejsze skutki uboczne. Podczas zażywania pigułek hormonalnych należy pamiętać, że wszystkie niepokojące obserwacje można zawsze skonsultować z lekarzem.

Częste skutki uboczne pojawiają się u 10 na 1000 kobiet, niezbyt częste u 1 na 1000 pacjentek, a rzadkie dotykają tylko 1 na 10 000 kobiet.

  • Częste: mdłości, bóle głowy, wrażliwość piersi, zatrzymanie wody
  • Niezbyt częste: mdłości, wysypka, powiększenie biustu, zmniejszenie libido
  • Rzadkie: spadek masy ciała, suchość oka

Kiedy nie powinno się zażywać tabletek antykoncepcyjnych?

Wyodrębniono grupę osób, które nie powinny decydować się na wybór antykoncepcji hormonalnej. Należą do niej między innymi kobiety:

  • palące papierosy
  • ważące powyżej 60 kg
  • chorujące na nadciśnienie krwi, miażdżycę
  • zagrożone zakrzepicą żylną

Czy zażywanie antykoncepcji hormonalnej jest bezpieczne?

Gdy tabletki będą zażywane według poleceń lekarza, a kobieta będzie stawiać się na regularne badania nie istnieje zagrożenie zdrowia. Istniała teza, iż przyjmowanie tabletek antykoncepcyjnych może zwiększać ryzyko wystąpienia raka piersi, jednak nie została ona potwierdzona przez specjalistów. Wzrost wykrywalności nowotworu piersi u kobiet zabezpieczających się hormonalnie jest spowodowany tym, że ta grupa pacjentek poddaje się regularnie badaniom kontrolnym.

Zamów produkty przez Internet z Darmową przesyłką (nasi lekarzy wystawią receptę po wypełnieniu formularza konsultacji medycznej)